Bitvilág

Bitvilág

Kenyérmorzsák és relációs jelek – Így lesz a navigációs sávod a Google kedvence

2025. március 25. - N.Ferenc

Kenyérmorzsák és relációs jelek – Így lesz a navigációs sávod a Google kedvence

 

2150208256_1.jpg

A navigációs sáv nem csak a látogatóknak szól
A weboldalak egyik alulértékelt hőse a navigációs sáv. Míg a látogatók számára ez egy egyszerű eszköz a tájékozódáshoz, a Google számára valóságos térkép a weboldalad szerkezetének feltérképezésére. Gondolj bele: ha egy város utcái kuszán kanyarognának mindenféle logika nélkül, elég nehéz lenne eljutni A pontból B-be. Ugyanez igaz a website-okra is. Egy jól megtervezett navigációs rendszer – amely tartalmazza a főoldalra visszavezető linket, az aloldalak kapcsolódásait, és adott esetben a kenyérmorzsa navigációt – segít nemcsak a látogatóknak, hanem a keresőmotoroknak is megérteni az oldalad struktúráját.

A kenyérmorzsa navigáció: nem csak a Grimm-testvérek találták ki
A „kenyérmorzsa navigáció” (breadcrumb navigation) nem valami titkos pékáru-kód, hanem egy hatékony weboldal-strukturálási technika. A lényege, hogy egy látogató (és persze a Google robotjai) mindig tudja, hol jár a weboldal szerkezetében. Például, ha egy webshopban a "Főoldal > Cipők > Férfi cipők > Bőrcipők" útvonal jelenik meg, az nemcsak a felhasználó élményét javítja, hanem a keresőmotoroknak is világossá teszi a hierarchiát. Ez a fajta navigáció különösen előnyös nagy webáruházaknál, híroldalakon és blogokban, ahol sok az aloldal, és fontos a logikus szervezés.

Relációs jelek: a Google detektív módjára figyel
A weboldalak struktúrájának feltárása során a Google nemcsak a szöveget olvassa, hanem a különböző relációs jeleket (relation indicators) is elemzi. Ezek a kis digitális nyomok segítik a keresőmotort abban, hogy megértse, melyik aloldal milyen kapcsolatban áll a többi oldallal. Például egy blogbejegyzésből egy releváns termékoldalra mutató link egyértelmű jelzés arra, hogy az a termék kapcsolódik a bejegyzés tartalmához. Ha pedig a navigációs sávban a fő kategóriák szépen rendezettek, azzal a Google számára is világossá válik, hogy milyen témakörök dominálnak az oldaladon.

Példák a jó és rossz navigációs rendszerekre
Vegyünk egy webshopot, ahol az aloldalak kaotikusan kapcsolódnak egymáshoz, a kategóriák nevei nem következetesek, és nincs kenyérmorzsa navigáció. Az ilyen szerkezetet a Google nehezen térképezi fel, ami akár rosszabb keresőoptimalizálási eredményekhez is vezethet. Most nézzünk egy jó példát: egy szépen strukturált webáruházban a navigációs sáv átlátható, a kenyérmorzsa navigáció egyértelműen mutatja a hierarchiát, és a belső linkek logikusan kapcsolódnak egymáshoz. Az ilyen weboldalak nemcsak a látogatók számára válnak könnyen használhatóvá, hanem a keresőmotorok is jobban kedvelik őket. Ha a célod a jobb rangsorolás a keresési találatok között, akkor a navigációs rendszered optimalizálására mindenképpen érdemes figyelmet fordítanod!

A bejegyzés trackback címe:

https://bitvilag.blog.hu/api/trackback/id/tr6818825412

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása