Szavak mögött a stratégia: kétféle író, egy cél
Képzelj el egy átlagos reggelt. Félálomban botorkálsz a konyhába, beindítod a kávéfőzőt, és mire az első korty eléri az agysejtjeidet, már egy frappáns szlogen cseng a füledben: „Ébresztő, élmény minden csepp!” Na, ez a szövegíró műve. De ha felnézel a kedvenc kávémárkád honlapjára, és megtudod, hogy a kávészemek Peruból származnak, madarak is boldogabban csicseregnek a fair trade miatt, és hogy mit jelent a kézműves pörkölés – nos, azt már a tartalomíró hozta el neked.
Mindkét íróféle másban jó, másban erős – de egy dolog közös bennük: nélkülük a marketing olyan lenne, mint a koffeinmentes kávé. Elmegy, de nem indít be semmit.
A marketing evolúció: Amikor a reklám még hangos volt
Régen minden egyszerűbb volt. Reklám=plakát, rádió, tévé. A fogyasztó meghallgatott, mint egy jó vendég a nagymama ebédjénél. Nem volt visszapofázás, kommentelés, "skip ad" gomb. Ez volt a push marketing aranykora: toltuk, amit lehetett, remélve, hogy valaki beveszi a csalit. Aztán jött az internet, és a reklámoknak hirtelen lett egy kellemetlen tulajdonsága: átugorhatóvá váltak. A netezők villámgyorsan megtanulták ignorálni a bannereket, blokkolni a pop-upokat, sőt, elfordulni a túl nyomulós márkáktól. Ekkor lépett színre a tartalom – és vele együtt a tartalomíró. Ő már nem tol, hanem hív. Pull marketing, avagy az "én csak segíteni akarok neked, nem eladni" hozzáállás. (Persze közben azért… na, tudjuk.)
Két író, két stílus – ugyanazon márkáért
Tartalomíró: A barátságos tudósító
Ő egy blog író, aki bemutatja a kávéfajtákat, a "single origin" jelentését, és tanácsokat ad a tökéletes házi eszpresszó elkészítéséhez barista diploma nélkül. Írásai hosszabbak, informatívabbak, SEO-optimalizáltak – és céljuk, hogy megszeresd a márkát, a mögötte lévő sztorit, sőt, az egész életérzést. Ő az, aki évekig építgeti a kapcsolatot közted és a kávémárka között, hogy amikor egyszer egy boltban meglátod a logót, csak annyit mondj: „Hát ez az. Ezt ismerem. Ezt szeretem.”
Szövegíró: A kreatív snajdig pisztoly
Ő röviden, tömören és zseniálisan odacsap. Ő találja ki a szlogent, amit utána hónapokig dudorászol. Ő írja a reklámszöveget, amitől kedved támad azonnal rendelni. Ő az, aki egyetlen mondatba belesűríti azt, amit a tartalomíró egy oldalon át fejteget. Nem mellesleg: egy jó szövegíró másodpercek alatt dönt el egy vásárlást – vagy épp veszíti el azt. Szóval nem irigyeljük.
Határidők és hatások
A tartalomíró sokat kutat, tervez, egyeztet, csiszol. Hosszabb határidőkkel dolgozik, nagyobb lélegzetvételű szövegeken. Fontos számára az értékadás, az olvasó edukálása és szórakoztatása.
A szövegíró gyakran sprintel. Rövidebb határidők, gyorsabb döntések, több kávé. Mert egy ütős headline-ra néha három nap is kevés – és mégsem lehet elodázni.
Akkor most kinek mi a dolga?
- Tartalomíró: Hűséget épít, márkát emberközelivé tesz, edukál, szórakoztat, organikus elérést hoz.
- Szövegíró: Elad, meggyőz, konvertál, figyelmet szerez – és nem mellesleg: emlékezetes marad.
A legjobb cégek nem választanak a kettő közül. Mindkettőre szükségük van. Mert a tartalomíró elvisz odáig, hogy szeresd a márkát – a szövegíró pedig meggyőz róla, hogy most azonnal kattints a „Kosárba” gombra.
Összegzés? Inkább eszpresszó.
A tartalomíró és a szövegíró nem versenytársak, hanem csapattársak. Együtt alkotják meg a márka hangját, arculatát, kommunikációját – más-más hangszeren játszva, de ugyanabban a zenekarban. Ahogy a kávéfőző és a kávészem sem hasonlíthatók össze – mégis együtt adják az élményt –, úgy ők is egymás nélkül nem működnek igazán.
💡 Végszó helyett: Ha egy márka szeretné, hogy felfedezzék, megértsék, megszeressék, és végül meg is vásárolják, akkor tartalomírót és szövegírót is alkalmaz. Különböző célra, különböző tempóban – de ugyanazért a sikerért.