Mit keres egy crawler a weboldaladon?
Akik sosem alszanak: digitális robotok a web sötét bugyraiban
Ha azt mondjuk, crawler, elsőre talán egy különös sci-fi szörny ugrik be, ami a plafonról lógva vadászik gyanútlan információkra. Pedig a valóság jóval kevésbé ijesztő – és sokkal hasznosabb. A webes crawlerek (más néven robotok, botok vagy spider-ek) olyan automatikus programok, amelyeket keresőmotorok küldenek ki az internetre, hogy feltérképezzék a weboldalakat. Egyfajta digitális felfedezők, akik szorgosan mászkálnak linkről linkre, oldalról oldalra, hogy begyűjtsenek minden apró információt a tartalmakról.
De mit jelent ez a te weboldalad szempontjából? Miért számít, hogy mit talál (vagy épp nem talál) egy crawler? Nos, ha szeretnél megjelenni a Google találatai között, akkor nagyon is sokat számít. Hiszen a keresőmotor csak azt tudja rangsorolni, amit a crawler előtte bejárt, megértett és indexelt.
Ez a cikk segít megérteni, hogyan működik egy crawler, mire figyel, és mit tehetsz azért, hogy ne csak átszaladjon az oldaladon, hanem meg is jegyezze – jó pontokat osztva a keresők ranglistáján.
Mit csinál pontosan egy crawler?
A crawler olyan, mint egy alapos könyvtáros: bejön az oldaladra, végigböngészi az URL-eket, elolvassa a tartalmat, és jegyzeteket készít a keresőmotor számára. Felméri az oldal struktúráját, a szöveges tartalmat, a képeket, linkeket, sőt, még a metaadatokat is.
A keresőmotorok, mint a Google vagy a Bing, robotjai (crawlerek) rendszeresen átfésülik az internetet. Ez a folyamatos ellenőrzés biztosítja, hogy új weboldalak kerüljenek be a találatok közé, és a meglévő tartalmak is frissüljenek. A crawler nem ítélkezik, de figyel: technikai hibák, duplikált tartalom, hiányzó címek vagy zavaros szerkezet mind-mind hátrányt jelenthet.
A crawler nem mindenható. Ha például egy oldalt elrejtünk előle (robots.txt, noindex meta tag, vagy jelszóval védett tartalom), akkor az kimarad a keresőmotor figyelméből. Ez néha jó – például admin oldalak esetén –, de ha egy kulcsfontosságú aloldal véletlenül válik „láthatatlanná”, az komoly forgalomkiesést okozhat.
Hogyan segítsd a crawlert – baráti tanácsok weboldal tulajdonosoknak
Tiszta, logikus struktúra: A jól szervezett weboldal felépítése kulcsfontosságú. Ha egy oldalnak van főmenüje, aloldalai, belső linkjei, akkor a crawler könnyebben bejárja és megérti azt. Ne legyenek árván maradt oldalak – vagyis olyanok, amelyekre nem mutat link sehonnan.
Robots.txt és sitemap.xml: A robots.txt fájl arra szolgál, hogy a keresőmotorok számára útmutatást adjon az oldalad bejárásával kapcsolatban – mit indexelhetnek és mit nem. Ezzel párhuzamosan a sitemap egy részletes térképet nyújt az oldal struktúrájáról, segítve a crawlert a gyorsabb és alaposabb feltérképezésben.
Betöltési sebesség: A robotok nem szeretnek várni. Egy lassan betöltődő oldal nemcsak a felhasználók, de a crawlerek szemében is hátrány. Optimalizált képek, gyors tárhely és letisztult kód = boldog crawler.
Mobilbarát kialakítás: Mivel a keresőrobotok a mobil verziót is indexelik (Mobile-first indexing!), ezért elengedhetetlen, hogy mobilon is jól működjön az oldal.
Kerüld a technikai csapdákat: Túl sok átirányítás, JavaScript-függő tartalmak, végtelen görgetés – ezek mind akadályt jelenthetnek a crawlernek. Amit nem lát rendesen, azt nem is fogja indexelni.
A jó crawler-barát weboldal titka
A keresőoptimalizálás nem csak kulcsszavak és szövegírás kérdése. A háttérben zajló technikai folyamatok – mint a crawlerek munkája – legalább olyan fontosak. Egy jól felépített, átlátható, gyors és mobilbarát weboldal nemcsak a felhasználók, hanem a keresőrobotok kedvence is lesz.
A digitális pókok tehát nem ijesztő szörnyetegek – sokkal inkább szorgalmas segítők, akik éjjel-nappal dolgoznak azért, hogy a világ megtalálja, amit létrehoztál. Engedd be őket, vezesd körbe, és ne felejts el rendet rakni előtte!