Csak egy kattintás a szívéhez – Avagy hogyan csábítsuk magunkhoz a tökéletes érdeklődőt?
Gondolkodtál már azon, hogy miért nem dől a rengeteg vásárló a weboldaladra, miközben te már a tizedik hírlevelet is kiküldted az „értékes tartalommal”? Vagy hogy miért tűnik el nyomtalanul az, aki lelkesen letöltötte az applikációt az ingyenes e-book miatt? A válasz kulcsa egy mágikus marketingfogalom, amit úgy hívunk: lead.
Ez a rejtélyes szó nemcsak angolosan hangzik jól, de a sikeres értékesítés egyik legfontosabb alappillére is. Cikkünkben megmutatjuk, hogy mi fán terem a lead, miért nem elég „csak úgy jönniük”, és hogyan lehet őket – kedvesen, de határozottan – a vásárlás felé terelgetni. Spoiler: nem árt, ha jó a honlapod és gyorsan válaszolsz az érdeklődőknek.
Mi is az a „lead”? És miért olyan fontos, hogy legyen belőlük több?
A lead olyan magánszemély vagy vállalat, aki – és ez a legfontosabb – saját elhatározásából érdeklődik a terméked vagy szolgáltatásod iránt. Ez nem az a vendég, akit erőszakkal cipeltél be az üzletbe, hanem az, aki magától nyitott rád ajtót. Ő már valami miatt figyel rád – talán tetszett neki az ajánlatod, kíváncsi egy ingyenes anyagra, vagy épp szüksége van valamire, amit te kínálsz.
Ez a fajta érdeklődés viszont nem egységes. Van, aki csak beszagol, letölt valamit, aztán eltűnik a digitális sűrűjében, más viszont kér ajánlatot, telefonálna, vásárolna – most azonnal! Ezért is fontos, hogy a leadeket ne egy kalap alá vedd, hanem válogasd szét őket attól függően, mennyire melegek – nem hőmérsékletileg, hanem vásárlási szándék szempontjából.
A leadek fajtái – ki mennyire „komoly”?
🔹 MQL – Marketing Qualified Lead
Ő az, aki érdeklődik, de még nem áll készen az elköteleződésre. Letöltött valamit, feliratkozott, megnézett egy videót. Lehet, hogy csak informálódik, lehet, hogy a konkurensednél dolgozik (kellemetlen, de van ilyen), vagy épp csak unatkozott. Olyan, mint a kávézás első randin: még nem biztos, hogy lesz belőle vacsora.
🔹 SQL – Sales Qualified Lead
Na, ő már komolyabb ügy. Kitöltötte az ajánlatkérőt, kérte, hogy hívd vissza, kérdezget – látszik rajta, hogy akar valamit. De azért még itt sem dőlhetünk hátra. Nem minden SQL lesz vásárló – lehet, hogy mástól jobb ajánlatot kap, vagy hirtelen úgy dönt, hogy mégis inkább kiteszi a pénzt növénybe.
Hogyan lesz a leadből vevő?
Ez az a dilemma, ami minden cégvezető fejében ott motoszkál. És bár nincs rá univerzális recept (pedig milyen jó lenne), néhány alapelvvel sokkal jobban boldogulhatunk.
1. Weboldal = digitális kirakat
Az első benyomás gyakran minden. Lassú oldal? Elavult dizájn? Helyesírási hibák? A látogatód máris kattintott tovább. A weboldalad olyan, mint az öltöny az állásinterjún – lehet, hogy nem minden, de nélküle nincs esélyed.
2. Kommunikáció = bizalomépítés
Gyorsan, kedvesen, pontosan válaszolni – ez ma már alap. Ha valaki érdeklődik, ne hagyd levegőben lógni. Egy laza „Majd válaszolunk, ha lesz időnk” hozzáállás egyenlő a lead elengedésével. És ne tukmálj – az emberek megérzik, ha csak el akarsz adni.
3. Ne csak terméket adj – sztorit is!
Az almád lehet sima gyümölcs... vagy a fenntarthatóság, az egészség és a frissesség ígérete egy harapásban. A vásárlók szeretik tudni, hogy miért vegyenek tőled – ne csak mit.
4. Legyen ütős ajánlatod
Ha a vevő hezitál, kell egy kis noszogatás. Időszakos akciók, ajándékok, extra kedvezmények új vásárlóknak – ezek olyan apró ösztönzők, amik átbillenthetik a mérleget.
Miért olyan fontos a tudatos lead generálás?
Lehet, hogy valamennyi lead magától is jön – ajánlásból, keresésből, véletlenül. De ha erre alapozol, az olyan, mintha reménykednél, hogy a lottón nyersz, miközben a boltod üresen kong.
A cél: tervezhető, irányított érdeklődésszerzés.
Ez a marketing egyik legértékesebb fegyvere. A jó kampány nemcsak sok látogatót hoz, hanem olyanokat is, akikből valódi vásárló lehet. Ha jól célozol, jó ajánlatod van, és szépen vezeted végig az érdeklődőt a döntési folyamaton, akkor a lead nem csak adat lesz egy Excel-táblában, hanem valós bevétel.
A lead nem egy újabb marketing-buzzword, hanem a kapcsolat első jele egy leendő vásárlóval. Minél jobban ismered, osztályozod, gondozod – annál közelebb kerülsz ahhoz, hogy ne csak nézzenek, de vásároljanak is.
Szóval: ne csak figyelj rájuk, válaszolj is – gyorsan, kedvesen és profin.
